mirashahrom



Result SPM 2016

March 20, 2017


Assalamualaikum and hi. As a spm leaver, mesti semua ketaq-ketaq kan time nak amik result spm. Siapa weyy tak ketaqq. Walaupun result pun dah dapat sejak 16th of March lepas, kita kasi throwback la? hahaha Btw, this could be a long post, i'm sorry and thanks for yang baca sampai habis. Aku bukanla sekolah yang tinggi-tinggi famous amous gitu, bukan mrsm bahkan sbp (walaupun hampir register masuk sgs haha) dan bukan juga smka. Well aku sekolah harian biasa dekat luar bandar sahaja; Smk Bandar Baru Serting (Felda). A pure science student which i took Biology, Chemistry, Physic and Addmath. Alhamdulillah batch 99 aliran sains dengan jayanya telah habis menduduki SPM dari 7 November sehingga 29 November. As a conclusion yang boleh aku buat bagi each subjects;

Note; this entry saya post bukan sebab riak-takbur-ujub dan sewaktu dengannya malahan sebagai pengalaman dan kenangan buat diri sendiri. Tak salah kan nak embrace and reminisce certain memory, aite? Dont hate pls

Bahasa Melayu: The Kbat aint no killing. Soalan komsas dia banyaaaaaak sangat kbat yang kadang rasa macam; apa aku nak jawab ek? apa aku nak buat ek kalau cemtu? and so on. Tatabahasa dia pun apa kurangnya buat sakit kepala sebab bagi aku macam tak ada yang salah hahahaha lol and alhamdulillah karangan tajuk-tajuk dia not bad, boleh jawab :) Taaaaapi, soalan rumusan dia buat aku pening nak tentukan ada 'pihak' yang terlibat ke tak and macam aku kata, the kbat ain't no killing. Seriously, aku nasihatkan korang kena mula berfikir secara kritis dan mantap ye bakal spm students.

English: Section A dia bak hangg la weii ketaq aku wey vocabulary dia tinggi nak mampuih la bagi seorang yang tak power english cam aku ni. Memang aku susah nak faham hampir semua soalan dekat section tu la sampai aku skip semua nak jawab lain dulu. Summary dia memang lawak la sebab cerita section C dia pun agaaaaak la pasal love kot; where's a guy need to make a move on a girl. lawak k! and again essays dia alhamdulillah aku merepek ikut suka aku macam biasa hahahaha. paling susah section A la bagi aku

Sejarah: Bagi paper 1, yang mampu aku kata, kau baca kau dapat. Alhamdulillah aku khatam dua buku teks sebelum paper and thanks God, aku check online aku dapat 38/40. I cried okay sebab selalu dapat 34 je paling tinggi. Paper 2, memang kau tercengang juga la sebab soalan target memang tak keluar langsung. And kalau kau baca soalan, kau tak boleh figure out mana satu soalan kbat and seems macam tak ada pun soalan kbat tau. Sebab tu semua nampak macam fakta je. For paper 3, alhamdulillah bahan-bahan yang cikgu-cikgu sejarah bagi memang majoriti kena dengan soalan so it's became easier.

Matematik: Kertas satu dia aku rasa lagi better dari soalan trial negeri sembilan and ada sesetengah soalan aku tak dapat jawab (soalan bearing dengan bumi sebagai sfera apa tah) daaan alhamdulillah aku teka main tembak-tembak betul pula bila check online. Untuk paper 2 math, haaaaaa paper ni macam haroommm nauzubillah betul la sebab aku pun cuak-pening lah fikir ni soalan math ke addmath sebab penaakulan dia dah macam janjang addmath la pula. And the kbat also aint killing sebab dia punya soalan tu bagi belit memang agak win la. Mula-mula memang ambil masa nak paham but at last mesti akan dapat tau juga cara kiranya.

Pendidikan Islam: Subjek ni pun aku rasa lebih kurang sejarah je. Kau baca, kau dapat. Thats all. Soalan paper 1 bahagian objektif memang fakta la and jawapan memang macam lebih kurang so tu aku kata, kau baca kau dapat haha lol bagi bahagian B and C pula, fakta memang tak boleh buat apa la and the kbat were much nicer la sebab tak guna ayat belit or perkataan yang susah nak faham. And untuk paper 2, lebih kurang je macam soalan section B and C paper 1, cuma rasanya kali ni paper kitorang macam kurang tanya maksud perkataan la, seingat aku la. And ayat hafazan jangan lupa hafal ye as well as the tajwid! Markah bonus tu.

Addmath: I haveeee a very big issue with this paper. Mula-mula pagi berhimpun, i was so worried sebab tak pernah dapat A untuk addmath and cuak nak mati sampai cikgu tegur, kata; Mira! Awat muka tu cuak sangat, tenang ye nanti blank pula karang. Anddd guess what, memang aku blank for the first 20 minutes time paper 1. Speechless + cuak = blank. Buka je paper 1, there's no soalan fungsi!!! Buka je tetibe soalan statistik, then probability, then log ke apa and aku macam; wth is this. Memang skip soalan sampai hampir separuh buku soalan dan akhirnya jumpa soalan fungsi daaan barulah aku lega; at last otak fungsi sikit. Tbh aku rasa aku tak jawab full, ada juga soalan aku tinggalkan and jawab pun dalam satu dua workings je. Paper 1 dia memang hella bad la compares to paper 2 tapi bila ingat balik macam sama je dedua susah. I found physic's in vector, i can't figure out which one was simultaneous equation and etc. Ni la salah satu subjek memang dari awal aku rasa nak dapat A tu payah............... but hey, for the first time aku dapat selesaikan soalan prove the trigonometry punya equation lol.

Physic: Aku rasa paper physic ni easierrrrrrrrrrrr dari apa aku pernah jawab before this. Maksudnya aku rasa aku boleh jawab banyak la soalan-soalan time paper physic ni but thats what meet the eyes la, result phy aint that really good haha. Untuk paper 1, macam aku kata, soalan dia more simple and straight forward compares to the other subjects. And also for the first time i got more than 40 yang betul sebab selama ni paling tinggi pun 38 and im so happy! Untuk paper 2, ada satu soalan pasal Palang Maltase; actually time last day drilling, aku ada tanya cikgu topik ni and cikgu terangkan balik dekat kelas and yess topik ni keluar sebiji time spm, alhamdulillah. But, untuk soalan heat memang agak kecewa la sebab aku burn 6 marks free je untuk termometer tu. haish and the kbat yang ada pun sikit la tak banyak sangat. Soalan dia banyak kena fikir, and predict; banyak libatkan kehidupan harian la. Paper 3 pula memang alhamdulillah apa yang tajuk satu Malaysia target memang keluar. U guys should trust spot topics sometimes! hehe

Biology: Unlike physic, jangan percaya soalan spot bio sebab satu pun tak keluaaaaarrrrrr. Untuk paper 1, agak senang la bagi aku sebab bio fakta; kau baca, kau dapat. Tapi jawapan untuk soalan paper 1 agak mengelirukan and hampir sama tbh. Untuk paper 2 pula, thoseeeeeeeee questionssssss driving me crazy. Macam addmath, aku speechless aci rahang bawah pun jatuh bila buka soalan je and no organelles or animal cell or plant cell. What can i say is, the question contains 80% about plants! Happy plants day? Bahagian A mahupun B, banyak pasal tumbuhan and sadly i do read most of the topics (ni sebab baca last minute lol) but i decide to not read tumbuhan punya topics sebab selalu keluar bahagian essay je which we can elak untuk jawab but nayyy me. And sadly, for paper 3, both experiments also pasal tumbuhan. Section A about transpiration and section B is fotosintesis. Actually, kan ada gap masa paper 2 and 3, so our biology teachers said, paper 2 banyak pasal tumbuhan so paper 3 mesti pasal lain; so we read about respiration, nutrition and etc but hahaha no guys. Its plants again. Ni pun antara subjek yang buat aku ragu-ragu nak dapat A.

Chemistry: Aku memang sukaaaa sangat subjek chemistry sebab subjek ni aku lebih paham dari subjek lain haha So, dengan gap 5 hari, aku memang bergumbiraaa je study chemist and bagi aku paper 1 dia tak susah sangat tapi memang banyak pengiraan and aku cuaaaaaai 2 soalan wei, haish geramnya and ada 1 soalan memang aku tak tau jawapan lol. Chem paper 1 kalau facts memang tak boleh buat apa la kan unless baca and the kbat banyak dekat soalan pengiraan la sampai pening gak nak fikir jalan kira. Untuk paper 2, the kbat questions memang banyakkk sampaikan kena baca banyak kali sebab nak fikir ni under chapter apa sebenarnya. And guys, again i burnt 3 marks freely sebab tak perasan soalan. Takleh beza the different between 'wajarkan' and 'wajarkah', sekali baca nampak sama kan? so aku salah disitu la yang nyata lol, Paper 3, alhamdulillah, untuk perancangan eksperimen memang aku baca masa ada gap, and the question memang sebiji dengan apa yang aku baca.


Masa hari nak amik result, risau-cuak-nervous dia memang bukan main la. My mom memang harapkan aku dapat straight As tapi aku saaaangat risau dengan paper Bio and Addmath. Sebab macam tak boleh dapat A. Sehari sebelum amik result pun ibu tanya lagi; boleh dapat berapa ni? takkan tak boleh dapat straight As? duduk sekolah lama-lama cemtu. Annnnddddddd dari aku redha aku dapat berapa je terus jadi gelabah and harap sangat dapat straight As. Malam sebelum result pun kitorang dapat note la dari cikgu kata datang amik result pukul 2 petang. Lambaaaat kan? Tu lagi la tambah cuak sebab risau teruk sangat. And pagi dapat result, my classmate, yang aku rasa pandai and scorer addmath tu pun dia check dapat 7A2B. Lagi laaaaa aku risau.

And after that, aku dapat banyak chat dari classmates and teachers suruh aku check result thru sms. Dah la aku tengah cuak gila then memang tak la nak check and aku kasi blue tick je majoriti and kalau reply pun aku kata takut nak check haha. Sebab malas nak layan, aku pun call Aida tanya dia dapat berapa sebab dia dah check msg and yes, she got 9As. Alhamdulillah for her and time tengah call Aida, ibu pula called. Then tetiba je ibu nangis and panggil nama aku. Seriously time tu aku rasa cam haduh teruk ke sampai ibu nangis ni (ibu boleh check sebab she have my ic number and angka giliran lol) and then ibu kata; dik, adik dapat 9A. And ya Allahhhhh, i cant described how i felt; sumpah terkejut and of course tears started rolling down my cheeks. Alhamdulillah. Untuk double check, aku pun msg la and yes, alhamdulillah dapat message macam gambar di atas :)


Alhamdulillah, ni yang aku dapat untuk spm aku. Sejujurnya, memang aku ada harap nak dapat straight As, tapi ada beberapa subjek macam bio dan addmath yanng buat aku risau, and alhamdulillah again, with Allah's helps, everything is possible. My hardworks paid off and yes, your hardworks will never betray you. Dekat sekolah, the coco star system expect me to get 8A+ and 1A but yeah, 6A+ 1A 2A- was enough for me. Thanks Allah, family, teachers and friends; nothing could be possible without your loves and helps. Some pics of my result's day? 






Congrates my girls and batchmates, even though we are not as great as the batch a year after us, we could manage to prove that we can do it; we could beat their gps eventough it was only 0.01. However we cant pass 4.04 but breaking the senior's result is great. I love y'all and I hope you guys could live in a happy ending life. 

            

Thank you bang ngah and kak wa buat surprise datang dari KL and UPM semata-mata nak greet and say congrates to me. Thank youuuu sangat. To pengetua, thanks kerana selalu support and asal jumpa je selalu kata; amira awak kena dapat 9A ye. Thanks pengetua, berkat kata-kata pengetua akhirnya dapat juga. Terima kasih semua and i knew, this is not the end, lepas ni nak kena lalui asasi/matriks, kena struggle more. Nak kena cari biasiswa and etc. Tbh i'm scared nak sambung study. Excited memang la, tapi, i never enter any boarding sch, so aku tak pernah rasa hidup berdikari tanpa mak ayah. Aku tak pernah struggle study di mana aku sensorang tanpa support family,cikgu and kawan yang selalu dekat. Tak ada lagi cikgu-cikgu yang sudi luang masa dekat whatsapp or jumpa personal kalau taktau something. And i studied in malay, kalau then in english, will i survive with the different terms and whatnot? Haish, there's so many things trambling all over my mind nowadays.

For those yang ada any tips and advices to share; i would glad to hear. And boleh tak suggest any scholarship yang okay? sebab i would like to further in dentistry so banyak biasiswa engineering je ni. Do share some infos here guys :) interesting experiences would do too! :)

Thanks for reading a very long post guys, Assalamualaikum.


Labels:

26 comments
Blogger EAT,MAKE,READ said...
Tahniah dik. Teruskan perjuangan :)
 
Blogger Uwais Al-Qarni said...
congrats. awk sekolah Serting rupanya ye. tak jauh la dgn tmpt tinggal saya
 
Blogger Unknown said...
yaAllah rezeki berpihak pada awak hehe. alhamdulillah tahniah! teruskan belajar ye :*

http://elsaalicious.blogspot.my/2017/03/4-tips-elak-digelar-drama-queen.html
 
Blogger fr said...
Wahh tahniah!! Chemistry memang best hahah!
 
Blogger Sabrina said...
omg Congrats awak!
 
congrats dik... utk yg akan dtg ni akak just nk pesan work hard... sbb basically budak straight a's spm ni dah macam x brnilai sgt zaman skrng... even result gempak pun ramai yg struggle sbb no more scholarship XD enjoy puas2 sblm menempuh alam baru :D
 
Blogger Unknown said...
Tahniah ye, straight A tu, teruskan kecemerlangan nie di peringkat universiti pula ye :)
 
Papepun tahniah ye yunk.. ur journey panjang lagi ermm.. hakak nak bagi nasihat melebih sangat pun hakak ni bukannya pro sangat haha. All the best in ur future undertakings yaww!
 
Blogger Fairuz Aqilah said...
Oh My Goodness, pandainyaaaaa! Alhamdulillah, congrats awaakkkk! InsyaAllah, dah boleh tarik nafas lega dan bersedia masuk alam universiti pulak lepas ni. 💪💪💪
 
Blogger Keyk Hu said...
tahniah! bestnya dpt straight A!
 
Blogger Afifah Nabila said...
Congrats awak! Good luck untuk the next journey :)
 
Blogger Syazwani Izzati said...
Blogwalking! And congratulations for your results!!!

 
Blogger Amira Shahira said...
thank you!! :)
 
Blogger Amira Shahira said...
terima kasih! yup, saya tinggal serting je :)
 
Blogger Amira Shahira said...
alhamdulillah, terima kasih btw! insyaAllah akan teruskan :)
 
Blogger Amira Shahira said...
thank youuuuuuu! kan!!!! chem mmg best :D
 
Blogger Amira Shahira said...
thanksss :)
 
Blogger Amira Shahira said...
thank youu! tu laa ramai kata banyak students pandai dahh and scholarship pun dah tak banyakkkk and yuppp lepas ni memang kena banyak work hard. thanks again untuk advice :)
 
Blogger Amira Shahira said...
thank you ye :)
 
Blogger Amira Shahira said...
thanks yeee, haaa takpee any advice could do btw :) thanks again! ^^
 
Blogger Amira Shahira said...
alhamdulillah terima kasihh!! :)
 
Blogger Amira Shahira said...
thank youuu :)
 
Blogger Amira Shahira said...
thank you!! :)
 
Blogger Amira Shahira said...
thanks for the blogwalking and thanks for the wish! ^^
 
Blogger Syaraaa_ said...
Congrats! :))) Happy for you
 
Blogger Afiqah said...
tahniah, eceh mana tau 189 ni???
 

Post a Comment